יום שכולו שבת

במדרשה 'עשו שבת' באמצע השבוע בפעילות חינוכית יוצאת דופן דווקא בימי הקורונה

בימי הקורונה שהתאפיינו בהמון משברים ומעצורים, בפרט בשדה החינוך. במדרשה החסידית חשבו להיפך, להפוך את המשבר לאתגר של צמיחה. המדרשה החסידית בביתר – שהמשיכה בסדרי הלימוד ובפעילות החינוכית תוך הקפדה מאומצת על הנחיות הבריאות השונות – נוסקת לשיאים חדשים. בדברי ימי המדרשה יחקקו ימים אלו כימי צמיחה והתעלות דווקא מתוך הקושי והשבר האופף את העולם!

מסירותם הבלתי נתפסת של אנשי הצוות שמתמודדים בעצמם עם קשיים ומהמורות, מסירותם של ההורים הנותנים אימון מלא וכמובן מסירותם של התלמידים היקרים המקיימים בנפשם 'הוי גולה למקום תורה' ומסתגרים במדרשה משך שבועות ארוכים מגדירים מחדש מושגים רבים של התמסרות לחינוך ועלייה בשנים הצעירות…

נתמקד באירוע הנפלא שהתרחש בין כתלי המדרשה – "יום שכולו שבת"!

היום המיוחד אמנם התרחש ביום אחד, אולם ההכנות המרובות לקראתו ארכו שבועות ארוכים.

מטרת הארוע היתה לקיים יום שלם שיתמקד במתן קשר וחיבור פנימי ליום שכולו שבת – שבת קודש. יום זה הינו סלע קיומנו בעולם המשתנה ופינה יציבה של אור וקדושה בלב הסער ההומה המקיף אותנו מכל עבר. מאידך עולמה של השבת עשיר רחב וגם עמוק מאוד, ושומה על העוסקים בחינוך להעשיר ולחבר את הצעירים לקדושת השבת ורוממותה.

שעות מחשבה אין סופיות הוקדשו לבחינת הצרכים והאפשרויות השונות במסגרת האפשר במגבלות הקיימות. אך ב'סופו של יום' היום כלל רגעי שיא שלא ייאמנו ונפרט את חלקם.

בחלקו הראשון של היום – חלק הלימוד – נערכו סדרי לימוד יחודיים בסוגיות נבחרות מעולמה של שבת קודש, הרצאות מאלפות ומחכימות במגוון מרתק של נושאים מהזוויות השונות של יום השבת, לסיום חלק הלימוד – התקיים 'רב שיח' – סימפוזיון מרתק בגובה העיניים עם רבני הצוות על שאלות שנות שהעלו התלמידים בסוגיות שונות, ודרכי האפשרות לכל אחד ואחד באשר הוא להתעלות ולחוש בעונג עילאי רוחני בשבת קודש.

לאחר מכן התקיימה ארוחת הצהריים בסימן "שבת טיש" כשהתלמידים המאורגנים בקבוצות שונות מכינים בעצמם את התפריט, מעצבים יחד "שולחן שבת" מהודר ברוב חן, ומנהלים את ה"סעודה" ברוב שירה ודברי תורה ייחודיים כראוי, תחרויות העיצוב גילו צדדים חדשים באישיות התלמידים לצד החוויה העמוקה של היכרות עם הכנת שולחן השבת על כל הזוויות שלו. ברקע הושמעו דברי תורה ופרקי שירה מרבנים ובעלי מנגנים שהקליטו מראש דברי ברכה לתלמידים היקרים.

בהמשך התקיימו פעילויות חווייתיות נוספות של שבת קודש באמנות ומכחול בצורה מעוררת השראה. לסיום נערך חידון מסכם נרחב על מנהגי שבת והלכותיה בו הפגינו התלמידים ידע נרחב גם בצדדים הפחות מוכרים של השבת לתולדותיה בעם ישראל.

אמרנו שהכל התנהל לפי התכנית? ובכן, לא בדיוק… התכניות השונות הלכו והתמשכו והתלמידים התקשו להתנתק מתכנית אחת ולעבור לרעותה. בסיום היום בשעות הערב נערך 'קומזיץ' ליל שישי מדהים שהובל על ידי הבעל המנגן החסידי אהרל'ה שארף. הבחורים המשיכו לחלק הזה ברעננות ומרץ כאילו לא עבר עליהם יום כל כך עמוס, שרו שירי רגש וגם רקדו לצלילי המוזיקה החסידית הסוחפת כשעל פניהם ניכרת התרוממות בלתי רגילה. הרב אליהו לפין שליט"א המכהן כר"מ בישיבת מיר המעטירה ביקר את התלמידים כשהוא נרגש ממראה עיניו ואף שיתף את הבחורים ברעיון מעצים ומרומם מפרשת השבוע. בהמשך הערב הצטרף בעל המנגן הר"ר מענדי וייס אשר רומם את התלמידים טפח וטפחיים מעל הקרקע.

השבת שלאחריה – אומרים במדרשה – היתה משהו אחר לגמרי, אנו נחושים לערוך ימי עיון ולמידה נוספים כאלו, להאהיב ולהטעים לצעירים היקרים מעולמות העומק והעושר של היהדות והחסידות. פעילויות חינוכיות כאלו – המתאפשרות הודות לשיתוף פעולה מלא של הצוות התלמידים וסיוע של אישים רבים נוספים שתרמו מכל הלב בשביל שהיום הזה ייצא לדרך – הם מסוג הדברים שנחרטים בלבב הצעירים לימים רבים ומעצבים את עולמם וקומתם הרוחנים – מסיימים מנהלי המדרשה בסיפוק.

דילוג לתוכן